HOME NEWS

CSS Web Menu Css3Menu.com

PROJECTS PUBLICATIONS BIBLIOGRAPHY DISCOGRAPHY    LINKS

student

Name and Surname: Miloslav Student
Academic Degrees: M.A. & M.A.
Year and Place of Birth: 1968 Beroun (Czech Republic)
Institutional Affiliation: Association for Central European Cultural Studies; Department of Musicology of Masaryk University Brno

Curriculum Vitae: Studied musicology at the Faculty of Arts of Masaryk University in Brno where he graduated in 1993 with a master's thesis on the problems of music printing in Italy around 1600. He extended his musical studies by studying the performance practice of Italian seicento music (R. Gini) and the playing of historical plucked instruments (P. Beier) at the International Academy of Music in Milan. He has been systematically studying the history and repertoire of plucked instruments in Europe in the 16th-18th centuries (project Thesaurus Testudinis Bohemiae - Repertoire of plucked instruments in Bohemia and Moravia before 1800, GAČR P409/12/2517), and he also focuses on the practice of music of the 15th-18th centuries, the theory of musical notation, musical iconography, historical organology, etc.

Relevant Bibliography:
1. Na loutnu  hráti se učím ... (Poznámky k hudebnosti šlechtického rodu Hofmannů z Grünbühelu na přelomu 16. a 17. století). In: Opus musicum 1990, č. 4, pp. 106-117.
2. Poznámky k hudebně estetickým názorům B. Castigliona a G. Cacciniho. In: Studia minora Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis, H 27-28, 1992-1993, pp. 7-15.
3. Die Lauteninstrumente im kirchlichen Milieu in Mähren im 17. Jahrhundert. In: Musik des 17. Jahrhunderts und Pavel Vejvanovský, Brno 1994, pp. 201-204.
4. Hudba v pražské slavnosti 1617. In: Folia historica Bohemica 17, 1994, pp. 143-151 (with Miloš Štědroň).
5. Secondo libro P. P. Melliho – Druhá kniha Pietra Paola Melliho. In: Opus musicum 1995, no. 1, pp. 22-27; no. 6, pp. 254-262.
6. Phasma Dionysiacum Musicae. In: Studia minora Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis, H 29, 1996, pp. 45-63 (with Miloš Štědroň).
7. Co shlédnul r. 1599 v Miláně kardinál Dietrichstein. In: Nové poznatky ke staré hudbě - Symposium ad honorem Jiří Sehnal. Brno: Acta musicologica.cz, revue pro hudební vědu, 2006. 10 p. ISSN 1214-5955.
8. „ ... a styl jiných komponistů je jako pojídání makarónů.“ Bellerofonte Castaldi a jeho oslavná báseň na Claudia Monteverdiho. In: Musicologica Brunensia, SPFFBU, H 41, 2007 (with Iva Kouřilová).
9. Lamento Ariadny – nit labyrintem italské praxe bassa continua I. In: Opus Musicum 2010, no. 1.
10. Lamento Ariadny – nit labyrintem italské praxe bassa continua II. In: Opus Musicum 2010, no. 2.
11. Obrázky z historie loutny. 36 dílný seriál vycházející v letech 2013-2015 v časopise Hudební rozhledy (with Jiří Čepelák).
12. Sources of Lute- and Guitar Music in the Holdings of the National Museum in Prague. In: Musicalia 1-2/2016, pp. 99-113 (Czech), pp. 114-129 (English).
13. Kavalírské cesty k hudbě. In: Muzikologické fórum, 1-2, 2017 (forthcoming).

Editions:
1. Loutna v českých zemích od prvopočátků do 18. století, CD-ROM, Svatý Jan pod Skalou 2006 (Jaroslav Pohanka, Loutna a její podíl na vývoji instrumentální hudby v Čechách + Emil Vogl, Loutnisté českého baroka).
2. Claudio Monteverdi: L’Orfeo (critical edition), Praha 2006, 158 p.

Links: https://is.muni.cz/zivotopisy/cv?uco=5898

You can send us your comments and suggestions toumusicarudolphina@bibemus.org   ©Association for Central European Cultural Studies